De Persgroep heeft een ,,sprong van jewelste” gemaakt door de overname in 2009, zei topman Christian van Thillo donderdag in een toelichting op de cijfers. ,,We zijn een totaal andere onderneming geworden.”
De omzet van het concern, in België eigenaar van onder meer dagblad Het Laatste Nieuws en televisiezender VTM, steeg in 2010 met 17 procent tot 930 miljoen euro. De nettowinst verdubbelde tot 64 miljoen euro. De Nederlandse uitgeefactiviteiten, die vorig jaar voor het eerst volledig in de cijfers konden worden verwerkt, droegen 42 miljoen euro bij aan het bedrijfsresultaat (ebitda) van 146 miljoen euro.
Winstgevendheid
De Persgroep wist de winstgevendheid van de Nederlandse kranten te vergroten dankzij reorganisaties, zowel op de redacties als bij drukkerijen en distributeurs. Hierdoor verdwenen ongeveer 600 van de in totaal 2000 banen bij de Nederlandse onderdelen. Per jaar wordt nu een kostenvoordeel van ongeveer 50 miljoen euro geboekt, stelde Van Thillo.
De Persgroep zag de inkomsten uit krantenadvertenties, afgezien van vacatures, vorig jaar met bijna 6 procent dalen. Voor dit jaar wordt een stabilisering van die reclame-inkomsten verwacht.
Lezers moeten in de komende jaren meer gaan betalen voor hun krant, voorspelde Van Thillo. ,,Kranten zijn nog altijd spotgoedkoop. Als de kracht van je titel het toestaat dan kunnen de tarieven zeker omhoog. Op termijn worden inkomsten uit abonnementen belangrijker voor kranten dan die uit advertenties.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl